Monument van Trots

Documentaire / Expositie / Event 83 minuten

Het project 'Monument van Trots' is ontwikkelt naar aanleiding van het 30-jarig jubileum van het Homomonument in Amsterdam in 2017 en bestaat uit een documentaire, een expositie en een evenement.

DOCUMENTAIRE
De documentaire Monument van Trots vertelt - aan de hand van evenementen op het Amsterdamse Homomonument - het verhaal van de 'roze revolutie' in Nederland. Hoe heeft de homo-emancipatie zich ontwikkeld sinds de grote sodomietenvervolging in de 18de eeuw? Hoe is Nederland een van de meest tolerante LHBTI-landen ter wereld geworden? En hoe tolerant zijn we nu eigenlijk echt?

In de documentaire staan de parallellen tussen heden en verleden centraal. Historische beelden en verhalen van historici worden afgewisseld met portretten van activisten die vandaag de dag in Nederland op de barricades staan. De rode draad in de film is het Homomonument – uniek in de wereld - waar wordt herdacht, wordt gedemonstreerd en waar feest wordt gevierd.

Sinds de premiere op 5 september 2017 is Monument van Trots meer dan 70 keer publiekelijk vertoond in binnen- en buitenland. Van vertoningen in bibliotheken, bij bedrijven en op de Politieacademie tot uitzending op AT5, vertoningen door ambassades en op vele internationale filmfestivals. Op het Socially Relevant Film Festival in New York won de film bovendien een 'IndiePix Vision Award'.

EXPOSITIE
De expositie Monument van Trots bestaat uit 15 panelen met verhalen van mensen uit de LHBTI-gemeenschap die een bijzondere band hebben met het Homomonument. Naast een ode aan het 30-jarige Homomonument, geven de verhalen ook een goed beeld van de diversiteit van de Nederlandse LHBTI-gemeenschap en de issues die binnen deze gemeenschap spelen.

Een aantal van de geportretteerden is ook te zien in de documentaire Monument van Trots en bij elk paneel is een korte video gemaakt. De video’s kunnen bij de tentoonstelling worden vertoond en zijn ook op YouTube te vinden. Voorbeelden van deze korte video’s:

De tentoonstelling is inhoudelijk ontwikkeld in samenwerking met IHLIA LGBT Heritage en wordt ook beheerd door deze organisatie.

EVENEMENT
Op 5 september 2017 was het precies 30 jaar geleden dat het Homomonument in gebruik werd genomen. Op de Westermarkt in Amsterdam werd daarom uitgebreid stilgestaan bij de 30ste verjaardag van het Homomonument in de vorm van een openbaar evenement. De organisatie was in handen van de vrijwilligers van Stichting Human Focus in samenwerking met Stichting Homomonument.

Het evenement bestond uit de wereldpremière van de documentaire Monument van Trots, omlijst door sprekers en optredens van onder meer Dolly Bellefleur (host), Karin Daan (ontwerper Homomonument), Bob van Schijndel (initiatiefnemer van het monument), Marten Bos (voorzitter Stichting Human Focus) en Sebastiaan Kes (regisseur Monument van Trots).

Meer informatie over het aanvragen van vertoningen van de documentaire Monument van Trots of het inhuren van de expositie op locatie? Stuur een e-mail naar info [a] stichtinghumanfocus.nl.